torsdag 7 februari 2013

Vilket väder!

Den där snygga killen som bär Tifon är Casper
Så här års får man allt vara lite flexibel om man tänkt ta bilen. Det är ingen skam att avstå från en bilresa pga dåligt väder. Det var lite på gränsen igår.

Matchen i Friends Arena började kl 20.30, jag ville vara på plats 30-45 minuter innan för att vara med om preludierna och dessförinnan skulle jag hinna parkera bilen i Häggvik och ta pendeln till Solna och innan dess skulle jag skjutsa Margareta till IKEA i Barkarby, och innan dess skulle vi åka från Västerås i det här besvärliga snöovädret, hur beräknar man den tiden optimalt? Kan ju vara gott om trafikhinder.

Så vi åkte i god tid och tog det lugnt. 70-75 km/tim var lagom i början, när snön lättade klarade vi 80-85. Men trafiken flöt på rätt bra och vi såg inga olyckor. En och annan hetsig omkörning förstås, men det konstiga är att det tog bara marginellt längre tid för oss än det brukar när man kör 100-110. Så jag lämnade av Margareta och var i Häggvik alldeles för tidigt, nästan en timme tidigare än jag behövt. Men bättre det än att missa med nästan en timme.

Pendeln kan ju också krångla i snöoväder, det säger ju alla Stockholmare, men den gick på sekunden enligt tidtabell som alltid när jag åker med SL, så jag var i väldigt god tid i Solna, men nu vet jag lite mer om det blir fler såna här resor. Så väntade jag en stund medan Anders anslöt per buss från Västra Skogen, men det var kul och imponerande att stå där vid Solna Station och se folk välla ut i en evig ström och traska vidare mot Friends Arena. Infrastrukturen runt arenan är inte klar än så stackars Solna-borna är visst vansinniga på all kaos runt matcherna, parkering saknas och så ska det visst bli en ny uppgång från pendeltåget. Nya tvärbanan borde gått till arenan för att avlasta och fler vägar måste till, nu är det så trångt så trångt för bussarna.

Men det var en maffig upplevelse att se Sverige - Argentina, tur att vi trotsade vädret som var lika jobbig på hemresan. Strax före ett på natten var vi hemma.

                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar