onsdag 23 april 2014

Fett eller socker?

Det måste bli en rad till om att äta nyttigt eller onyttigt, att motionera eller inte motionera. Och en kommentar till TV-programmet om fett eller socker.

Fett eller socker?
Herr Västeråskrönikören Anders Lif skrev i gårdagens Vlt att grönsaker och frukt ville han inte äta och motion var det inte tal om. Sen blev det en livlig debatt på hans Facebook, jag kan inte se att någon av hans krönikor blivit mer debatterad. Han är på goda grunder populär här i stan, skriver lättsamt, intressant och trevligt. Tyvärr har han tappat farten på sina bloggar, senaste inlägget skrevs i juni 2013, han borde varit med på #blogg100.

Det mest intressanta var kommentarerna på Facebook. Nästan alla håller med: äta onyttigt och undvika motion är det rätta för det är så dom lever. Nån kanske skojar, men jag känner några och dom har en väl tilltagen volym som pekar på att dom nog lever på samma sätt som herr krönikören. Sen är det några stycken som tvärsäkert missionerar för just sin linje som den enda rätta. "Modifierad LCHF" föreslår några som det självklart enda rätta, "äta frukt" är gränslöst dumt tycker någon som påstår att det är ju bara socker och fick medhåll av några. Men jag är misstänksam mot alla som är kompromisslöst tvärsäkra.

För det är nog inte så enkelt, om sånt här är jag sällan tvärsäker. I Vetenskapens Värld i måndags gjorde man tester om vad som är värst, fett eller socker och det blev många oväntade resultat. T.ex. blev det bättre aktieaffärer med sockerdieten, men det blev förstås seriösa resultat också. Större viktminskning med fettdieten men man tänkte klarare med sockerdieten t.ex. Många intressanta resultat.

Ta några äpplen till!
Och för några veckor sedan läste vi om effekten av att öka den dagliga dosen av frukt. Ta ytterligare två frukter, sa man. Det ger minskad risk att dö i förtid och sånt väljer jag gärna att tro på.

Det ska vara gott också, och frukt är gott, äpplen bäst. Jag skulle nästan kunna bli frukterian, men mycket annat är också gott.

Jag är rätt nöjd med mina okomplicerade matvanor att äta varierat och lagom mycket av både fett och socker. Men vad är lagom? Och motionera lite drygt det som det flesta tycker är lagom.

#blogg100 nr 54

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar