lördag 5 april 2014

Kontinentala stilen

En selfie igen. På mina nya skor.
Vår svenska stil när det gäller skor inomhus är rätt ovanlig har jag läst. Jag har rört mig så lite i hemmiljö utomlands så jag är inte säker men nog är det väl rätt ovanligt det här att ta av sig skorna inomhus i de flesta andra länder.

I förra lägenheten hörde man när sonen var på besök i lägenheten över oss. Bosatt i Belgien gick han förstås med ytterskorna på inomhus när han var hemma hos föräldrarna. Klick, klack, klick, klack. Vad mamma Barbro tyckte om det kan man ju undra.

När jag kommer hem med nya skor, som idag, tar jag ofta en kontinental kväll och låter dom nya skorna sitta på hela kvällen. Jag får väl erkänna att jag tycker det är riktigt skönt, skulle gärna gå med skorna på lite mer, men nog drar man in en massa grus och skräp om man alltid stövlar rakt in utifrån med skorna på.

En annan sak är när man är på fest, då tar jag gärna med ett par inneskor och byter till dom. Nån gång har jag gått i strumpfötterna när alla andra har skor på och visst känns det lite fånigt, då känner man sig lite för avklädd. Men på Bettans 35-årskalas på söndag duger nog strumplästen.

Jag har ett svagt minne av att min pappa på 40-50-talet ofta hade skorna på inomhus, kan det ha varit så? Och i så fall har vanor, traditioner, regler eller vad man kan kalla det ändrats rätt rejält sen dess. Och kanske kan ändras tillbaka? Ikväll behåller jag i alla fall skorna på, men i morrn är väl allt som vanligt igen tills vi mer allmänt blir mer kontinentala med våra skovanor.  
   
#blogg100 nr 36
#blogg100öw nr 67

1 kommentar:

  1. Jaha ja då får vi väl se hur det blir med husfriden i kväll för oss som bor under. Hör av mej om du blir allt för störande. Trevlig lördag kväll önskar vi en trappa ner.

    SvaraRadera