onsdag 2 april 2014

Inga impulsköp, tack!

Jag verkligen försöker undvika onödiga impulsköp. Men hela tiden är det nåt som är bra att ha.

Går jag i klädaffären är det inga problem. Det har väl aldrig nånsin hänt att jag impulsköpt mig nåt klädaktigt utan att grundligt tänkt igenom vad jag verkligen behöver. Den där tröjan t.ex.? Nej, jag köpte ju en bara för ett par år sen. Aldrig att jag skulle komma hem med ett par nya skjortor bara för att jag sett nåt snyggt, men nya skor måste köpa nu till våren. Planerat inköp då dom gamla är ganska slitna så det blir inget impulsköp.

Däremot när jag ser nån kul elektronik, då har jag inte samma trösklar, det rycker lite i armen som vet var kontokortet ligger även om jag försöker rätt bra att avstå från onödiga köp.

Men inte alltid. Margareta undrar t.ex. ibland varför jag köpte den senaste Bluetooth-högtalaren som jag aldrig använder. Men den var ju så billig och "kan vara bra att ha". Kanske. Surfplattan var väl inte heller helt nödvändig och inte helt billig, men om bara Margareta börjar använda den lite mer så blir nog den godkänd. Praktisk i alla fall, ligger ju alltid lättillgängligt framme.

Jag kunde inte låta bli
Nu idag blev det ett nytt impulsköp, men den var så billig, precis på gränsen där jag kan handla bara för att prova. 395 och uppåt är dyrt enligt mig, 325 och nedåt är billigt däremellan gäller från fall till fall. Den här grejen kostade 310, klart på rätt sida. Eller med frakt blev det 329, men det var rätt OK ändå.

Praktisk grej till TV:n i Sala som jag måste testa. Med en Chromecast ska jag kunna skicka bilden från datorn, surfplattan eller mobilen direkt till TV:n utan att lägga ut långa kablar över golvet. Det var väl tillräckligt för att jag skulle kunna köpa? Tycker jag i alla fall. Praktisk och nu är jag sugen att åka upp till Sala och testa asap. TV:n hemma är för gammal, där funkar inte det här, men ett impulsköp av en ny TV hemma i stan är inte aktuellt, så viktigt är det inte. Däremot var ett impulsköp till stugan för 329 kronor rätt OK tycker jag.

Funkar det bra är det värt en krönika här i Utsikten, för det här är väl nåt alla går och funderar över.

#blogg100 nr 33
#blogg100öw nr 64                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar