fredag 25 april 2014

Hänt i natt

På natten efter en 2-dag vaknar jag ofta till och ligger och vrider mig nån timme eller så. Inte för att jag är direkt hungrig även om det är dagen efter en fastedag men det hänger väl ändå ihop på något sätt.

Alea lacta est!

Nån gång tar jag en nattmacka och kanske det är lättare att somna om då, men i natt blev jag kvar i sängen med en hjärna på högvarv. Fint om man kunde meditera lite då och gå ner i varv och låta bli att tänka på allt och ingenting, men det klarar  jag inte. Jag fastnade först av någon anledning i en fundering om vad "Tärningen är kastad" kom från. Ceasar visste jag, till slut fick jag ta fram mobilen och kolla. 49 f.Kr. gick han över Rubicon och sa det där som kanske egentligen betyder "Spelet kan börja".   

Så hamnade jag på årtal dom där årtalen som sitter som en smäck. Varför minns man  en del oviktiga årtal och vad hade man som år noll innan vår tideräkning, det ska jag ta reda på när jag vaknar tänkte jag. 

"Även du min Brutus" och Ceasars död 44 f.Kr., Slaget vid Hastings 1066 (vad var det för slag?), juldagen 800 när Karl den store blev kejsare (vad var det för en gubbe?), några årtal som man aldrig glömmer men som jag inte vet något om. 1968 med Bob Beamons 8.90 i Mexico är naturligare att man minns.      

Några andra årtal fladdrade också förbi och en massa annat oviktigt också och några andra berömda citat. Men när jag kom till  "I huvudet på en gammal gubbe" (Hasse & Tage 1968) så var det dags att släppa taget.

Och nu tar jag mig min morgonjogg, det brukar var lika förvirrade tankar i motionsspåret.

#blogg100 nr 56

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar