lördag 12 april 2014

Minnena ljuger

Jag brukar dra till med ett citat ibland för att låta lite bildad. Som igår när jag skrev: "Så jag målar Donna Bianca ty det roar mig att måla så". Ett citat som jag trodde jag mindes från en teckningslektion när vi talade om konst. Men vem var det som sa så? Jag trodde jag visste sammanhanget och letade på nätet, och jag hade kommit ihåg fel! Det här är bara ett exempel på hur fel man kan ha.

Utsiktsbloggen skrev för 4-5 år sen om Kjell Espmarks "Minnena ljuger" där man kunde läsa om hur man över tid förvanskar minnen, och här har jag alltså ett praktexempel. Eller var det min teckningslärare som hade sagt fel, ja det kan jag ju inte veta, men nu har jag kollat hur det ligger till (tack internet!) och det är bara att inse att dom där gamla minnena är inte mycket att lita på hur 100%-igt säker man än är.  

I mitt minne var det en konstnär som målat två versioner av en tjusig tjej, en version med kläder och eń väldigt lättklädd. Tom extremt lättklädd, och för att förklara den senare versionen hade han dragit till med det där citatet sa mitt minne. Jag hade lätt kunnat satsa en tusing på att det var så.

File:Goya Maja ubrana2.jpg
La Maja vestida - Den klädda Maja 
Men så här är det: Goya målade två versioner av Maja (ingen Donna Bianca alltså) och här visas endast den barntillåtna versionen. Han fick lite problem under inkvisitionen för de där målningarna läser jag, men det står ingenstans om något som liknar mitt citat, det hade inget alls med Goya att göra.

Det kommer däremot från Fröding och Carl J. L. Almqvist! "Det hade jag ingen aaaaning om" (ett annat citat, Palme & Hans Alfredsson)

Poängen med det här inlägget är dels att visa att hur säker man än är på en sak kan man ha fel, och dels att med det här internetet kommer man aldrig undan, på några minuter blir man överbevisad nu att man har fel vad det än gäller. Då var det enklare förr när man kunde skarva hur mycket som helst.

#blogg100 nr 43           
   
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar