onsdag 1 september 2010

Ålder är väldigt relativt, det är skönt att se

Senaste exemplet var Västerås gamle rockkung från 50-60-talet, Little Gerhard, som jag såg i går hos Aktiva Seniorer i Västerås. 76 år och spelar fortfarande! Lite rund om magen förstås, men skuttade runt som i gamla dar. Spelar mest i Thailand, men om några veckor är han tillbaka i stan med Rock-Ragge (också 76) och ynglingen Burken, bara 67. Gamla rockare åldras långsamt. Jerry Williams, snart 70,  är ett annat exempel. Det är bra att höja pensionsåldern, det enda bra alliansen föreslagit i årets val. Så får dom med jobbavdrag glädjas åt det avdraget några år till.

Och många andra gamla artister hänger också med riktigt bra, det känns fint och ger råg i ryggen även för den allt äldre publiken, vi hänger också med rätt bra tycker vi. Ålder är helt klart något relativt.

Senaste åren har jag t.ex. sett Owe Thörnqvist, 80, på Scala-teatern. Leonard Cohen, 74, på Globen och Bosse Parnevik, 70,  på Maxim. Dom har väl alla sina krämpor kan man tro, men väl på scenen märks inget av det. Jag har flera exempel, Harry Belafonte var nog en bit över 70 när han var i Västerås. M.fl. Dom hänger med.

Så har jag ju min idrottsidol som jag kommer tillbaka till ibland här på Utsikten, Jan Malmsjö, som sprang New York City Marathon som 70:åring. Kan jag upprepa det? 78 nu och aktiv på scen. Han springer väl ingen mer mara, men jag såg en 76:åring, norrman, i årets Stockholmsmara som slog mig med en dryg halvtime. Och så Torsten förstås, 72. Ständigt denne Torsten. Västeråsare som jag aldrig lyckas klå. Men 2011 tar jag honom!        

1 kommentar:

  1. Ska du rå på den där Torsten nästa år är det väl hög tid att börja träna lite?

    SvaraRadera