onsdag 15 september 2010

Kan du det, du som är så gammal?

Det var en oväntad kommentar jag fick igår när jag sa att jag skulle hålla kurser i Sociala Medier.

På funktionärsmöte för Aktiva Seniorer är ju vi alla lite malätna, och trots min höga ålder är jag fortfarande bland dom yngre där, men i ärlighetens namn tänker jag inte så mycket på ålder, varken min egen eller dom andras här hos seniorerna. Gott om duktigt folk.

Och inte har jag ens snuddat vid tanken att jag är oväntat gammal för att hålla kurser i Twitter. Eller Facebook. Nu blev jag bara ännu mer taggad att göra en bra kurs.

Det är spännande med datakurser för äldre. Dom i 65-70-årsåldern hänger med rätt bra, de flesta av dom har ju  använt datorn i jobbet. Och för varje årskull nya pensionärer nu borde man kunna mer och mer om datorn.

Men tanten på 85 var lite kämpig får jag erkänna, inte ens med avancerad pedagogik lyckades jag, jag fick plocka bort henne från klassen (mot mina principer att alla ska med). Hon fick i stället gratis privatundervisning på sin egen dator, enda chansen att nåt lite skulle fastna, men det gjorde det inte ändå... Och nu ringer hon ibland och vill ha råd. Det är väl OK, men det kan vara vid vilken tid på dygnet som helst, det gillar inte Margareta.

Men hon kan använda eposten, tom Windows Live (som jag tycker är den sämsta eposten) så jag kommer oförtrutet att uppmuntra alla äldre att knappa på datorn, och Sociala Medier passar oss äldre perfekt. Se på Farmor Gun i Norrtälje, hon vann ju Stora Bloggpriset. Vi kan vi också, fast vi är så otroligt gamla.  
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar