måndag 27 september 2010

The loneliness of the long distance runner

Nu har jag ett jobb att göra. Att börja tycka om Iron Maiden!

Knappast min musik, jag lyssnar helst till Frank Sinatra och 60-tals rock. Och gärna  Leonard Cohen och  Melody Gardot. Med mycket mera. Men hårdrock är svårare.

Men så råkade jag se den där titeln om Long Distance Runner. Är grabbarna i Iron Maiden och jag kollegor? Nu har jag lyssnat på låten ett par gånger och det är bra tryck, men nån hårdrockare blir jag nog aldrig. Jag får jobba på't.

The tough of the track
With the wind and the rain that's beating down on your back   

Bygger på en novell av Alan Sillitoe från 1959 ser jag och en film från 1962 med samma titel. Filmen går väl inte att få tag på längre och antagligen inte novellen heller jag får hålla mig till Iron Maiden.

Eller jodå - boken finns ser jag i ett annat fönster på datorn - biblioteket har två ex på svenska, Långdistanslöparens ensamhet. Den måste jag låna. Boken har nåt socialt tema ser jag om en missanpassad kille som blir duktig att springa. Det här var ju långt innan motionsvågen började på 70-talet och boken var väl bra eftersom det blev både en film och hårdrockslåt. Filmen får jag fortsätta att leta efter, men boken ska jag läsa. Och början på filmen hittade jag på Youtube. Nu blev jag sugen på en joggingtur. Bra väder, det får bli en runda?



    

2 kommentarer:

  1. Här kan du ladda ner filmen om du vågar http://thepiratebay.org/torrent/3585148

    // Anders

    SvaraRadera
  2. Jo, straffet blir nog inte så hårt för en så gammal film. Villkorligt?

    SvaraRadera