torsdag 30 september 2010

Stoppad i poliskontroll

Vid utfarten ur Sala stod ett gäng poliser och vinkade in mig. Först var jag lugn, sen blev jag allt lite nervös.

Jag hade knappast kört för fort. Det är en 70-sträcka  där, och mer än det hade jag absolut inte kört. Och nykterhetskontroller är aldrig orolig för, och just idag hade jag inte druckit annat än vatten. Och kaffe.

Men precis när jag stannade blev jag nervös. Jag skulle ha skiftat ett däck idag, vänster fram är lite väl slitet, antagligen olagligt, men reserven är bra. Och dom andra tre är också rätt OK. Jag skulle alltså ha bytt idag när jag var i Stentorpet och jobbade, men jag glömde helt enkelt bort det.


Nu är det ju otroligt dumt att åka med dåliga däck, för sin egen del förstås, men framför allt för att inte riskera livet på andra. Jag skulle lätt kunna argumentera för höga straff och körförbud och sånt för dom som kör med olagliga däck. Och nu går det mot höstvåta vägar också. Kolla däcken!

Men för den egna plånboken var det tur att polisen inte kollade mitt vänsterdäck idag, och nu ska jag byta redan i kväll. Inte för att klara en ev. poliskontroll igen, men jag vill verkligen inte orsaka en bilolycka!

Snart ska dubbdäcken på sen får det kanske bli en komplett omgång nya sommardäck till våren.              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar