måndag 20 september 2010

Det är bra lite man kan

Och mycket man vill lära sig. På Pensionärsuniversitetet t.ex. Dom har massor av kurser.

Jag kom bara med på Astronomin, men det var kanske tur att det bara blev en kurs, jag har så mycket annat den här hösten. Och nu ska jag försöka lära mig stjärnorna desto bättre. Jag kom just hem från första lektionen.

Redan efter två lektionstimmar vet jag mer än jag lärt mig på 66 år tidigare, det är lovande. Karlavagnen var jag rätt bra på redan tidigare, både stora och lilla, och även Polstjärnan och Orions bälte, men sen är det inte så mycket mer. Det finns luckor.

Vi ska besöka observatoriet i Åkesta, det har jag joggat förbi så många gånger men aldrig besökt. Hoppas på klart väder så man får se nåt spännande. Föreningen Varf som sköter det har en jättefin hemsida, den ska jag lusläsa - vilka entusiaster! Och jag har inte ens hört talas om dom tidigare. Dom håller på och installerar ett nytt observatorium alldeles intill med bättre kikare - eller teleskop heter det förstås, men det dröjer ett tag innan det är klart, men vi skulle få titta in i det lovade magister Alf Borgström.

Och just nu kom jag att tänka på Googles stjärnkarta  ojoj, det är mycket att lära sig. Och ännu bättre ser man stjärnorna i Google Earth, tror jag. Jag har inte hunnit prova så mycket än. Jag har kollat dom där programmen tidigare, men det var länge sen nu. Och några astronomiböcker har jag också. Jag köpte dom på senaste bokrean. Så förutseende!

Det fina är att det blir bra svart uppe i Stentorpet på höst och vinterkvällar. Först ska jag lära mig så mycket som möjligt, sen ska jag banne mig skaffa mig en bra stjärnkikare, och så sätter jag upp mitt eget stjärnforskningslaboratorium uppe i Sala. Jag blev nästan lite upprymd av att tänka på rymden...  

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar