måndag 13 september 2010

Slutspurt - en vecka kvar

Visst ser det mörkt ut, det ser ut som Alliansen får sitta kvar en period till. Men det är nu det gäller. Jag har redan röstat.

Det var en rätt bra debatt mellan Sahlin och Reinfeldt igår på SVT - nej riktigt bra. Saklig och skarp, men inget onödigt munhuggande. Båda gjorde bra ifrån sig och fick nog fram sin respektive politik. Men jag saknade mer snack om vårdfrågor. Det har ju varit så många vårdskandaler senaste tiden, men det är ju programledarna som väljer frågorna. Och mer om klimat och miljö hade varit bra. Två dåliga grenar för Alliansen.

Det är för mycket snack om skatt och skattesänknigar. Det kommer Reinfeldt hela tiden in på. Men hur sjukvård och äldrevård ska klaras med alla skattesänkningar är jag mer intresserad av. Och välfärden över huvud taget.

Och järnvägen. Jag hade missat att regeringen tänker fördubbla banavgifterna,  det måste väl göra att det blir dyrare att åka tåg? Inga protester? Men kilometerskatten för lastbilar är en katastrof för Sverige tycker Alliansen? Vill man styra över godstrafiken till vägarna i stället? Vilken sida vill bygga ut järnvägen och satsa på höghastighetståg? 49 öre på bilskatten för att på allvar sätta igång att komma bort från bensinen var bra, vilken sida är emot det?

Ena sidan har varit modiga och sagt att välfärd kostar, andra sidan lockar med skattesänkningar. Ja, jag vet att det är lite förenklat, men å andra sidan ligger det ett korn av sanning i det....

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar