måndag 11 maj 2009

Tid för en deckare

Lite bokläsning är fint när det är regnar och är kallt ute. Idag hittade jag en oläst deckare i bokhyllan.

Jag har läst så mycket faktaböcker ett tag så det här var avkopplande. Det kan gott få fortsätta regna över lunchen.

Det här är en engelsk deckare, men såna är så traditionellt skrivna med övertydliga förklaringar på allt. Jag förstår att dom svenska deckarna har blivit så populära, dom har alla en helt annan ton.

Sjöwall/Wahlöö med den riktiga Martin Beck var väl först att bli svenska internationella succeer men sen har så många kommit efter:

Mankell, Nesser, Åsa Larsson, Camilla Läckberg, Liza Marklund och förstås Stieg Larsson m.fl. När så många blir så populära så är det väl något speciellt med hur svenska författare skriver.

Häromdan kom Jonas Sjöstedt ut med sin första deckare i EU-miljö, han var ju vänsterns man i Bryssel tidigare och Thomas Bodström kom med sin första deckare för en tid sen så det verkar vara mycket skumt som händer i politiken också, men det har man ju anat. Jag minns ju Bo Baldersson t.ex. Alla svenskar verkar skriva deckare, man kanske ska koka ihop en intrig?

Men nu är jag på Shetlandsöarna med ett skumt mord, vem kan det vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar