söndag 10 maj 2009

Välmatad kabel

Vår telefonkabel till Stentorpet är nog från 60-talet eller äldre. En ganska så gammal kopparledning.

Ringde man från en sån ledning förr lät det som man ringde från månen och det blev ständiga avbrott. Och analoga signalen genom luften gav TV:n så dålig bild att vi oftast bara hjäpligt kunde följa bara en kanal.

På fysiskt exakt samma koppartråd kör vi nu datorn med 8 megabit ADSL (men kan ha 24), bredbandstelefonen och Digital-TV från Telia med kristallklar bild. Inte HDTV än visserligen, men det tycker jag inte heller behövs. Men jag vet att Telia håller på och testar hur man ska klara det också så snart kanske vi erbjuds det också.

På en gammal gisten luftledning, skarvad flera gånger där sista biten i huset blev av en annan typ, där kan vi få allt det där, jag blir imponerad varje gång jag tänker på det och hur det var förr.

Och trådlöst nätverk i huset förstås och det kan jag ha till TV:n också om jag vill .

Jag minns ett föredrag för 30 år sen (eller kanske 40?) då en kommunikationsguru förklarade att 9600 bits per sekund var den maximala hastigheten man kan skicka data i en tråd och han bevisade det med kurvor och störningsdata. Nu kan vi få 24.000.000 bits i vår gamla koppartråd. Så tro inte på experter!

Men min anslutning in i huset är pinsamt amatörmässig, den måste jag göra om ASAP och låta bli att visa upp på bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar