torsdag 17 december 2009

Ett ovanligt ord

Klas Östergren gillar det, Håkan Nesser också.

Redan på första sidan i Östergrens Gentlemen står det. Jag hade aldrig hört det ordet då jag läste den boken så jag fick slå upp det i ordboken. Och längre fram i boken hade KÖ en utläggning om ordet, så jag förstår att han gillar det ordet. Och lite sparsmakat kör Nesser också med det. Kanske han har det en gång i varenda bok? Möjligt, jag ska tänka på det i fortsättningen.

I går läste jag en Nesser-bok, Berättelse om Herr Roos, och på småtimmarna kom jag att tänka på det där ordet men kom inte på vilket det var. Satt och funderade ett tag, men kom inte på't, jag var för trött.

Så vänder jag på sidan och högst upp på nästa sida skriver han om "lugubra människoöden", det var väl lite märkligt att det skulle komma just där, vilket sammanträffande. Säger som Dame Edna: Spooky.

Boken var som vanligt bra, det är alla Håkan Nessers böcker, men också lite luguber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar