torsdag 24 december 2009

Traditionell jul

Same procedure as every year - nu har vi firat bra många jular här på Stentorpet i våra 48 kvm, konstigt att det går. Tur att vi har småstugorna också.

Vi har varit lite olika många här, som mest 13 och som minst, vinterkräkssjukejulen, var vi bara tre här, och i år blev det lite mittemellan. Men traditionerna är ganska lika.

Men det här med traditioner kan man fundera över. Det är nog viktigast för barnen, jag tror det är dom som mest vill ha det så lika som möjligt varje år. Visst ska det vara julmat, den traditionen kan man inte ändra på, men för övrigt är inte jag så noga längre, jag skulle tom kunna avstå från Kalle Ankas jul kl 15 på SVT.

Jag tittar förstås och har kul med det, men det skullle inte vara så stor sak om det tog slut. Det började visst sändas redan 1960 såg jag så det har sänts 40 år nu på raken och jag har sett det de flesta gånger. Hur länge kan en sån här tradition fortsätta? 100 år eller för evigt?
OK för 10 år till så det blir 50-årsjubileum, sen är det dags att byta ut Kalle. Så himla viktig tradition tycker inte jag att det är.
Men annars det var det en fin, traditionell jul vi hade och har här på Stentorpet iår. Som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar