måndag 28 december 2009

Författare är ett svårt yrke

Det var utgivningsdag i helgen av mitt alster "Mina Minnesbilder". Det gav mig en tankeställare.

Inte så mycket för innehållets skull, mera när det gäller språket. Jag har ofta tänkt på det hur duktiga de flesta författare är att formulera sig, få ett korrekt språk och en story som håller ihop. Och korrekta fakta.

Stavningen är rätt lätt att få rätt i Word men annat är värre om man har för bråttom. Jag har haft hela hösten på mig med mitt alster, men det var visst för kort tid, faktafel och dålig svenska om vart annat.

Men dålig svenska är egentligen inte så farligt tycker jag, i ett sånt här alster är det bättre att det är lättsamt och personligt skrivet och lätt att läsa, men några grodor var så grova så nog blir det en "version 2" framåt vårkanten med en del korrigerade fakta och lite bättre språk på några ställen.

Men hur författare kan få ihop sina stories utan alltför mycket fel är imponerande, men dom har väl bra korrekturläsare kan tänkas, och så kan man ju alltid skylla på tyrckfel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar