tisdag 1 december 2009

Jag får ett ryck vartannat år

Och imorse ryckte det till. Jag drog upp skeppsklockan.

Det är ju inte så vanligt nu med klockor man behöver dra upp, och vi har lite olika uppfattning om just den här klockan i familjen.

Den har stått bra länge nu, för jag måste dra upp den flera gånger i veckan, så ett pass är det och lätt att glömma. Och så är det lite knepigt att få den att gå rätt, man måste justera och kalibrera ganska ofta, men jag tycker att det är lite hemtrevligt med en klocka som tickar och i alla fall visar ungefärligt rätt tid. Och så långt är vi nog överens båda två.

Men helst vill jag har slagverket igång också. Då slår den glas varje halvtimme. Ett glas halv ett, två glas kl ett osv och kl fyra har den kommit upp till åtta glas innan den börjar om på ett glas igen. Det tycker jag också är lite hemtrevligt. Men ska jag ha den igång måste jag komma ihåg att stänga av den på natten, och det glömmer jag alltid. Slå jag får aldrig ha slagverket igång.

Jag chansar ikväll och låter det stå på, hon kanske inte tänker på't.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar