måndag 25 mars 2013

Det hade jag ingen aning om!

Sturegatan, Västerås
Och hade det inte legat ett gratisnummer från Sala Allehanda i brevlådan idag hade jag fortfarande inte vetat.

Varenda dag jag åker och handlar i Sala begår jag ett trafikbrott. Om böterna är 1000 kr per gång är jag nog skyldig staten 100.000 eller mer nu. Det är gångfartsområdet det gäller. Jag har skrivit tidigare om det här märket och undrat vad som gäller och kollade lite, men då uppmärksammade jag inte hastighetsgränsen som alltid gäller på ett sådant område.

Finns på några ställen i Västerås och  Sala har också ett par stycken, och det är framför allt på gamla genomfartsvägen som jag syndar. Hver gang. Och det gör alla andra också enligt den här artikeln jag läste idag.

På den gamla genomfarten genom Sala är det begränsat till 30 km/tim och det försöker jag alltid hålla.Men så en kortare sträcka är vägen markerad som ett gångfartsområde och då gäller plötsligt 7 km/tim! Utan att hastighetsgränsen speciellt markeras med en hastighetsskylt, det ska man bara veta. Det hade jag ingen aning om!

Och jag är i gott sällskap. Ingen av de som Sala Allehanda frågade visste vad som gällde. 30 trodde de flesta. Och polisen som kommenterade i tidningen sa att det är det vanligaste trafikbrottet i Sala. Jag ska skärpa mig, och jag vet att man är skyldig att hålla rätt på nya trafikregler, men hur ska man hänga med. Finns det nån app till mobilen?          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar