tisdag 26 mars 2013

Ge aldrig upp!

Ett av mina mest besvärliga projekt är nu med succéartad framgång avslutat för tid och evighet. Ett rätt komplicerat projekt:Vad sägs om sladd - strömbrytare - lampa. Inget för amatörer.

En komplicerad installation
Jag minns inte riktigt när jag började, kanske så här års förra året. Jag höll på hur länge som helst att koppla och greja minns jag. Jag var först lite osäker hur en sån där strömbrytare skulle kopplas, men jag hade gjort det förr på andra ställen så jag hade ju nåt att jämföra med och försökte koppla likadant. Jordfelsbrytaren löste ut gång på gång, jag fattade ingenting men kopplade vidare tills jag till slut fick lampan att lysa. Och så fungerade allt ett halvår, sen började jordfelsbrytaren plötsligt lösa ut igen.

Så tog det rätt många timmar med att skruva, testa och och mellan varven fortsatte jordfelsbrytaren att lösa ut. Om och om igen. Man kan inte ta hem en elektriker för att sätta upp en taklampa, sa jag till Margareta. Och felet hittades till slut, en skadad kabel. Det var den som bråkat hela tiden.

Och allt fungerade OK, nu i tre-fyra månader tills lampan plötsligt slutade fungera. Köpte ny strömbrytare och skruvade och kopplade i timmar, men inget lyse. Då gav jag till slut f-n i problemet! Jag ger upp, sa jag till Margareta, sen har vi inte kunnat tända i taket utanför garderoberna. Det har varit ficklampa som gällt.

Men nu är problemet löst, jag tog nya tag i helgen! Man SKA inte ge upp inte ens med en sån här komplicerad uppgift som att sätta upp en taklampa med strömbrytare. Men vi elektriker har samma yrkesstolthet som magiker, vi avslöjar inte hur vi gör. Svårt var det, men nu har vi ljus utanför garderoberna. För tid och evighet. Ge aldrig upp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar