tisdag 5 mars 2013

Gjorde ett klipp idag, fribiljetter på bio!

Man får inte så många förmåner som pensionär, sällan några gratisluncher längre.

Det börjar visst bra
men går åt pipsvängen mot slutet
Rabatter då? Visst, det kan väl bli 25 kronor billigare ibland. På bion och hos frisörn har jag rabatt, 25-30 kr. SJ har 10 procent och 50 procent på vissa tåg till Stockholm, och  SL ger bra rabatt på tunnelbanan i Stockholm, men så mycket mer är det nog inte. Normalt är det full pris för oss pensionärer också, och till staten får vi betala lite extra också, men det har jag slutat att klaga på.

Men idag gjorde jag ett klipp. SmartSenior och SF bjöd på fribiljetter till en förhandsvisning av "Bäst före" som snart har premiär. Brasse Brännström, Kjell Bergkvist och Göran Ragnerstam med ett pensionärstema. Det blir en hel salong med bara panschisar, men det är jag rätt van vid nu för tiden, så det gör inget, det var ju gratis.

Mailet kom i morse och biljetterna skulle praktiskt nog hämtas på Apoteket! Man förstår tanken, men det var bara att bita ihop och inte låtsas om piken. Jag kom dit rätt sent och räknade väl med att biljetterna skulle vara slut, vi gamlingar har väl rykte om oss att passa på att utnyttja alla förmåner vi kan, men här fanns det faktiskt biljetter kvar.  

Jag blir så glad för det lilla och är filmen bra ska jag som tack slå ett slag för den bland mina äldre vänner, det är väl bara vi som kommer att se den.

Till sist kommer jag att tänka på 50-talet. Min kompis Johan var son till polismästaren som hade ett helt häfte med fribiljetter som vi kunde tulla av precis när vi ville, polismästarn fick ett nytt så snart det gamla gick slut. Vad biograferna fick ut av det kan man ju spekulera om, men jag gick gärna med Johan på gratisbio då, och nu är det dags igen.          
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar