fredag 1 mars 2013

Vad händer med bokrean?

En av årets höjdpunkter är i dallring läste jag idag. Tuff konkurrens från näthandeln och boklådorna i mataffär börjar skörda sin tribut (heter det så?). Och det var lite tunt på bokrean idag.

Rätt glest på Akademibokhandeln
Jag var först till Akademibokhandeln. Dom hade mycket mindre yta för bokrean nu än dom brukar ha och jag hittade inte heller alla böcker jag tänkte köpa. Ändå har dom stängt affären i Sigma och har bara den i Gallerian kvar. Men jag hittade några som stod på listan, bl.a. Göran Greiders "Ingen kommer undan Olof Palme" och böcker av akademiledamöterna Kjell  Espmark och Torgny Lindgren slank också ner i kassen. 345 kronor,

Medelålders plus 3 (häftad)
Vilka filosofer dom är
Men så var jag förstås tvungen att gå till Bokia också. Där blev det bl.a. Mo Yan. Och årets kap på bokrean: Medelålders plus del 3. Den serien måste jag hålla komplett. Den läser jag stötvis, ett par tre uppslag per kväll, så kan man skratta gott och fundera över all visdom dom här två delar med sig av. 334 kronor handlade jag för på Bokia, så jag var väl riktigt rättvis mellan stans två bokaffärer.

Några fler exempel i bokhögen: Håkan Nesser, Helena von Zweigbergk, Mikael Bergstrand, Chris Cleave och västeråsaren Anders Lif. Nu har vi en rejäl hög att läsa oss igenom och jag kanske går förbi där om några dar igen, man brukar hitta några godingar på andra och tredje varvet också!        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar