onsdag 24 april 2013

Dyrt med skrivarbläck

Fy tusan vad dyrt det är med bläck till skrivaren.

MP620 årsmodell 2009
Vi har två skrivare. Det är ju bekvämt att ha en egen skrivare hemma och vi har en i stugan också. När jag jobbade var det en helt annan sak, då kunde man ju skriva ut och kopiera på jobbet, en obeskattad löneförmån, och så gör väl alla. Då hade jag inte ens en skrivare alls hemma, kopiera och skriva ut var självklart att man gjorde på jobbet, men det var då det.

Hemma har vi sen 2009 en Canon MP620 som fungerar väldigt bra. Kopiering, skanner, trådlöst och kostade 1500 och det är väl billigt för så mycket. Kollar jag nu på Pricerunner är det inte många Canon-skrivare som kostar mer idag heller.

I stugan står det en enklare Canon IP2600, 499 betalade vi för den härom året. Kan bara skriva ut, men det gör den bra.

Men nu var det dåligt med bläck i båda två och jag gick som vanligt till Clas Ohlson och köpte originalpatroner, men det får jag nog sluta med. Det var några patroner jag inte behövde byta så det klarade sig med 767 kr men hade jag behövt byta alla hade det blivit en tusing jämt för 55 ml. Jag vet att man inte ska räkna ml, det är ju lite teknik också i patronerna, men visst är det för dyrt. Det är förstås därför skrivarna är så pass billiga, det tar dom igen på bläcket.
  
Alternativ? Jag har köpt från Inkclub ibland men originalpatronerna där är inte billigare än i affärn, men nu ska jag ta mig sjutton börja med deras billigaste patroner, då hade jag kommit undan med halva kostnaden om jag räknar rätt. Nu klarar vi oss visserligen ett tag, men fy tusan så dyrt det är med skrivarbläck. Och om det är bättre med laser orkar jag inte fundera på, det får bli en annan gång.

2 kommentarer:

  1. Har köpt billiga toners till laserskrivaren hos inkclub och det fick jag ångra, riktigt dåliga utskrifter efter ett tag. Däremot till bläckstråleskrivaren som inte används så ofta har de funkat hyfsat.

    SvaraRadera
  2. Ajdå, jag kanske får fortsätta med originalpatroner

    SvaraRadera