måndag 15 april 2013

Just in time

Nu är det klart!
Så här sent har jag aldrig bytt till sommardäck, minst tre veckor senare än jag brukar byta, och i dag var sista dagen. I morgon är det olagligt att köra dubbat, så det var riktigt på håret i år.

Det var väl runt 1970 jag började med vinterdäck. I så fall har jag bytt däck 2 ggr/år i 43 år = ung. 85 däckbyten. Och i minst 20 år hade vi två bilar = 40 ggr till, så 125 gånger har jag bytt däck. Den här gången var det våra nya Michelin Energy Saver som kom på. Jag tror det var ett hyfsat pris hos Euromaster, men jag trodde att beställer man montering innebär det montering på bilen, det gör det inte vet jag nu, men jag fick ett par hundringar i rabatt för att montera dom själv. Och nu är det gjort.


Kanon att byta däck uppe i Sala. Idag körde jag 60-talsrock på full volym i utomhushögtalarna och då går jobbet hur lätt som helst, jag stör ju ingen där utom småfåglarna.

125 däckbyten á 150 kronor = 18750 kronor. Så mycket har jag tjänat på att skifta däcken själv, det känns fint! Vad ska jag göra för dom pengarna? Kanske köpa nya dubbdäck till vintern, dom här har hängt med lite för länge nu, inte så många dubb kvar.

45 minuter, sen är det skiftat och klart. Det är roligare på våren än på hösten, men lika skönt både vår och höst när jobbet väl är gjort. Jag fortsätter allt ett tag till att skifta själv!

            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar