söndag 14 april 2013

Nokia Lumia 920

Några av mina appar
Jag trodde aldrig att jag skulle skaffa mig en Nokia. Jag har tyckt att alla Nokia är klumpiga och fula och alltid hejat på Sony Ericsson i stället. En Motorola har jag haft också, annars har jag kört svenskt.

Men att jag inte gillat Nokia  tidigare var rätt löjligt. Orsaken var egentligen att en dumdryg arbetskompis var Nokia-frälst och det räckte för mig. Nån Nokia har jag aldrig ens reflekterat över förrän nu i vinter när det blev dags att byta mobil.

Sony var nog första alternativet nu också, dom hade några modeller som var både smidiga och snygga och som fungerade bra när jag kollade. "Men ska du inte titta på en Windows Phone"  var det en som sa, och mer behövdes inte. Så kul att prova något nytt och annorlunda. Och jag är jättenöjd med min Nokia Lumia 920.

Jag har absolut ingen kunskap att jämföra olika märken objektivt men det här är några kommentarer om min Nokia efter att ha använt den en dryg månad:

Plus och minus?

Plus är att allt fungerar så himla bra och är snyggt och snabbt. Kameran är suverän med Carl Zeiss-optik, det tycker jag låter bra. Skärmen är otroligt skarp, bättre kan väl inte behövas. Att ringa med Tre har jag inga synpunkter på, ringa är ju det man gör minst med en mobil. Men massor, massor med funktioner - jag kommer aldrig att kunna lära mig ens hälften om jag inte kan haffa någon som vill sätta sig ner med mig och testa tillsammans med mig. Varje dag lär jag mig något nytt. Trådlös laddning är också bra!

Minus då? Tung sägs det, 185 g, när andra är 130-140 g, men å andra sidan blir den ju stadig. Några bra appar som jag använde mycket på min förra mobil och som saknas är SVT Play, Swedbank och Coop MedMera. Men för de två sista är det bara att logga in som från datorn, lite plottrigt men OK ändå. SVT är värre, men i förra vecka kom en app där man lagt ut direktsändningarna och en del från Play. I väntan på en riktig app från SVT är det helt OK. Så några appar saknas men det finns massor av annat som kanske inte alltid finns hos Iphone eller Android. Instagram finns inte heller. Än så länge....?

Men spel, kameraverktyg, radio, film, musik, nyheter, språkkurser, banken.... Inte undra på att man vårdar sin mobil så ömt och alltid bär den med sig. Och i nödfall kan man ju ha den att ringa med också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar