tisdag 30 april 2013

Jag har åkt buss idag

Min första SMS-bussbiljett
Och jag klarade av att köpa biljett alldeles själv. Men det satt långt inne.

En gång i tiden kunde man lämna fram sin peng till chaufförn och få sin biljett, och jag vet förstås varför det ska vara kontantlöst på bussen nu, men helt enkelt är det inte. Idag var det första gången för mig sen det blev nya regler.

Enklast köper man biljett i en app stod det. Appen installerade jag på 10 sekunder men hur jag sen skulle köpa min biljett var värre. Jag provade allt i minst 20 minuter innan jag gav upp, jag klarade inte av det! "Söka resor" var lite roligt, jag fick upp förslag som Vänge, Sätrabrunn, Södertälje hamn, Torget i Vedevåg etc som förslag på hållplatser att resa till och från. App-programmeraren har fått några tips av mig nu för det var väl rena fel i appen utgår jag från.

Alternativt kan man köpa SMS-biljett nästan som förr, och det var väl först rätt OK. Registrera mobilen hos VL - inga problem och ange sen en kod för vilken biljett du vill ha och skicka iväg. Lätt som en plätt, men vilken kod? Jag provade och fick till svar "fel orderkod". Provade en annan - "fel orderkod" igen, letade efter "orderkod" hos VL men hittade inget på hemsidan, provade en tredje som jag fick för mig att man hade "förr i tiden" och nu fick jag min biljett.

Man ska väl inte överdriva problemen och man lär sig väl, men helt enkelt är det inte.

Och om ett par veckor behöver jag åka tunnelbana i Stockholm, hur gör man där nu. Det var ju så enkelt med en remsa men nu behöver man visst ett SL Access-kort. Jag har en kontakt med SL-bakgrund som kanske kan ge några tips för jag har läst på lite nu på em men fattar inte riktigt ändå hur jag ska göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar