onsdag 22 december 2010

Dan före dan före dan

Mycket att tänka på, men det mesta är under kontroll. Julklappar och julmat. Nu får det räcka.

Jag ska bara ta min dagliga promenad ner till stan och komplettera det sista med lite färskvaror, sen får det bli Stentorpet.

Det här är femte julen i rad nu vi firar där i våra små stugor, men om det kommer att fortsätta med så här kalla och snörika vintrar i Sverige kanske vi får lov att tänka om. Stentorpet är ju bara ett enkelt fritidshus som fungerar bättre på somrarna.

Men mysigt är det med snön och mörkret, det är en alldeles speciell stämning med jul på landet, och jag är imponerad på barn och barnbarn som gärna kommer dit och firar jul med oss fast komforten inte är luxuös.

Prognosen säger 12-13 grader kallt. OK, men lite för kallt för att det ska vara riktigt skönt. Mot slutet av helgen stiger det till 4-5 grader kallt, det är bättre. Då kommer det snö också och sen sjunker tempen igen, 8-10 minus i nyårshelgen, men den helgen firar vi nog hemma i stan, Margareta och jag.

Hoppas januari och februari blir måttligt kalla, i så fall ska vi åka mycket skidor, och nu efter vintersolståndet ser vi framåt mot ljusare dagar och snart nog sol och värme. Det är lite för kallt nu i väntan på tomten.          

2 kommentarer:

  1. Lägger här med in en bokningsförfrågan om lån av stugan under nyårshelgen - dvs. om bilen går igenom besiktningen, annars får den körförbud på nyårsdagen.

    SvaraRadera
  2. Självklart, jag har räknat med det. Prata med Bettan i helgen.

    SvaraRadera