onsdag 29 december 2010

Kristallkulan 4 - En sista titt

Kraften i kristallkulan börjar ta slut, räckte precis till några funderingar om ekonomin för oss seniorer 2011.

Utgifter                     Inkomster
Pensionen sjunker 2011, 4,3 procent, det har ju varit känt sen länge, och i år gick den ner 2,5-3 procent tror jag det var. Och hyran går upp (hur mycket vet jag inte än) och en massa avgifter går ju också upp och utgifter som tidningsprenumerationer och sånt, det behövs ingen kristallkula för att förstå att 2011 blir ett minusår igen, det var ju trist.

Positivt är att pensionärsskatten sänks lite i år så vi pensionärer behöver inte ta hela smällen, men visst har det varit lite oflyt för seniorer dom sista åren. Men ingen har nånsin hört mig klaga mer än att jag alltid kommer att tycka att pensionärsskatten är osund. Den har kommit för att stanna, ingen regering kommer nånsin att orka ta bort den, det blir för dyrt, så det är bara att finna sig i den.

Inte förrän 2013 tror jag att pensionerna kommer att börja räknas upp lite smått igen och så blir det väl ett rally igen vid valet 2014 förstås. Men nu när det går så bra för Sverige kanske höjningarna kommer tidigare. Hoppas det.
  
I affärn idag träffade jag Sniffe som blev 70 i år - han slutar jobba i februari nästa år! Det är det positiva för oss seniorer att det är rätt lönsamt att vara kvar på jobbet med extra låg skatt, men då har jag hellre några kronor mindre på banken än försöker få ett jobb nu "vid min ålder". Och förresten är det väl bättre att ungdomarna jobbar.

Kristallkulan säger alltså: Dra åt svångremmen 2011 så lättar det 2013.                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar