måndag 6 december 2010

Vad är parlamentarism?

Behållningen av helgens TV-tittande var nog just den där frågan som Kristian Luuk pratade om hos Tilde de Paula i söndagens morgonprogram i TV4. Intressant för mig av flera skäl och jag funderade på det sen hela söndan, och lite nu fortfarande.

Luuk fick bjuda med en gäst och valde en historielärare från gymnasiet han bara hade ett år när Luuk var i 17-18-årsåldern. Jag har glömt namnet på läraren, jag kallar honom Roffe med "hjärtat till vänster" som han sa. Roffe hade gjort ett sånt intryck på Luuk under det där skolåret, bl.a. med just den här frågan, Vad är parlamentarism,  som kom med på varje skrivning, vartenda prov, tills varenda elev svarade rätt på frågan, det tyckte jag var intressant. Att inte ge sig förrän alla kunde och förstod var väl det som Luuk fastnat för.

Och alla vet nog inte vad parlamentarism riktigt innebär tror jag, inte jag riktigt heller om jag ska vara ärlig, men nu har jag läst på lite mer. Det var t.ex. den definitionen som inte gjorde det självklart att Alliansen bara skulle regera vidare efter att inte nått majoritet i senaste valet.  

Men jag hade också en sån där lärare som ville att vi skulle förstå vad parlamentarism var, och det var det jag funderade på i går kväll. I minnet gick jag igenom varenda historielärare utan att lyckas minnas vem det var som alltid kom in på den där definitionen. Han tryckte också alltid på hur viktigt det var att kunna det, men min lärares definition var lite annorlunda och bättre än Roffes, men i stort var det den densamma. Och liksom för Luuk fastnade det hyfsat även i min lilla hjärna. Jag kanske trots allt var uppmärksam på en del lektioner i skolan.
  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar