torsdag 30 december 2010

En tuff brud i olika förpackningar

Ana Gina, 19 år, är en av Sveriges populäraste bloggare. Jag hade inte hört talas om henne förut, men jag såg henne på TV igår.

Hon fick pris i en bloggartävling i år, "Roligast i bloggvärlden". Och sen fick hon uppdrag åt SVT med en egen humorshow på SVT:s web. Skarpt gjort. Hon drog igång sitt bloggande för bara ett år sen! Jag ska kolla några web-program få se om jag tycker att hon är kul.

Men jag blev imponerad på henne i TV-programmet. 19 år med en politisk idé hur man ska minska spänningar mellan folkgrupper, synen på muslimer i första hand. Bloggar och gör filminslag med olika karaktärer, Khadidje är en. Provocerar säkert många och rör om.

"Vad gör du om 10 år" frågade reportern. "Nåt med politik, tror jag. Vill göra skillnad som Martin Luther King" .
Det tycker jag var tufft och modigt sagt av en 19-åring.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar